Pomoc dla Powodzian
Od dnia 7 października 2024 roku Bank BPH przyjmuje wnioski od osób dotkniętych skutkami powodzi o wsparcie w spłacie kredytu mieszkaniowego.
Wzór wniosku dostępny jest TUTAJ.
Kto może skorzystać ze wsparcia?
Kredytobiorca, który zaciągnął kredyt na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych i znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, którego dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi, oraz którzy utracili, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu lub jego części lub tego lokalu.
O jakie wsparcie można wnioskować?
Kredytobiorca może wnioskować o spłatę równowartości 12 przewidywanych rat kapitałowo-odsetkowych kredytu mieszkaniowego ze środków Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Czy otrzymane wsparcie podlega zwrotowi?
Nie, wsparcie w spłacie rat jest bezzwrotne.
Jak ustalana jest wysokość wsparcia?
Wartość wsparcia ustalana jest na podstawie harmonogramu spłaty kredytu obowiązującego na moment podpisania umowy o wsparcie.
W przypadku kredytów denominowanych lub indeksowanych kursem waluty obcej do określenia wysokości rat wsparcia w złotych polskich Bank stosuje średni kurs NBP ogłoszony w dniu zapadalności raty kredytu mieszkaniowego, przypadającej zgodnie
z harmonogramem spłat w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o wsparcie.
Czy kwota wsparcia w danym miesiącu może być mniejsza od wysokości raty kredytu?
Tak, kwota wsparcia może być mniejsza niż wysokość raty kredytu w sytuacji gdy:
- dla kredytów denominowanych lub indeksowanych wzrośnie kurs wymiany waluty kredytu, w stosunku do kursu przyjętego do ustalenia wysokości rat wsparcia,
- dla wszystkich kredytów, bez względu na ich walutę, wzrośnie wartość oprocentowania kredytu z powodu zmiany rynkowych stóp procentowych.
W powyższych przypadkach kredytobiorca będzie zobowiązany dopłacić różnicę pomiędzy wysokością raty kredytu wyrażoną w złotych polskich a wysokością raty wsparcia.
Jak można wnioskować o wsparcie w spłacie rat ze środków Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?
Kredytobiorca może złożyć wniosek w następujący sposób:
- przesłanie oryginału kompletnego i podpisanego wniosku przez wszystkich kredytobiorców, na adres Bank BPH SA, ul. Cypriana Kamila Norwida 1, 80-280 Gdańsk lub
- wysłanie skanu kompletnego i podpisanego wniosku przez wnioskującego wraz z oświadczeniem, że wnioskujący składa go za zgodą współkredytobiorców na adres e-mail KontaktBPH@ge.com z adresu e-mail zarejestrowanego w Banku. W tytule maila prosimy wpisać kod „POW” lub
- załączenie skanu kompletnego i podpisanego wniosku przez wnioskującego wraz z oświadczeniem, że wnioskujący składa go za zgodą współkredytobiorców poprzez system bankowości internetowej. W systemie bankowości internetowej, należy:
- Zalogować się do systemu bankowości internetowej (TUTAJ)
- Wybrać „Napisz nową wiadomość”
- Wybrać kategorię „Inne” a następnie załączyć do wiadomości skan wniosku.
Odmowa przyznania Wsparcia lub Pożyczki:
W przypadku decyzji negatywnej, Wnioskodawca może wystąpić do Rady Funduszu
za pośrednictwem Banku, o dodatkową weryfikację wniosku, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnej informacji o negatywnej weryfikacji wniosku.
Wstrzymanie wypłaty Wsparcia następuje w momencie:
- zbycia przedmiotu kredytowania - z dniem otrzymania informacji o zbyciu;
- wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego - z dniem upływu okresu wypowiedzenia;
- podjęcia czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania - z dniem podjęcia pierwszej czynności egzekucyjnej;
- spłaty kredytu - z dniem dokonania spłaty ostatniej raty;
Korzystałem lub korzystam ze wsparcia w spłacie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców – czy mogę wnioskować o pomoc w spłacie dla powodzian?
Tak, kredytobiorcy, którzy korzystali lub korzystają obecnie ze wsparcia w spłacie kredytu z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców mogą wnioskować o pomoc dla powodzian. W sprawie szczegółowych informacji prosimy zadzwonić na infolinię Banku.