Raport bieżący 4/2016
Informacja o rozpoczęciu sporu zbiorowego ze związkami zawodowymi reprezentującymi pracowników Banku
19 lutego 2016 roku
Bank BPH S.A. („Bank”) informuje, że dwa spośród pięciu działających w Banku związków zawodowych (tj. NSZZ „Solidarność” Organizacja Zakładowa w Banku BPH SA i Niezależny Związek Zawodowy Pracowników Bankowości i Usług „Dialog 2005”) weszły z Bankiem w spór zbiorowy. Jest to konsekwencją nieuwzględnienia przez Zarząd Banku żądań przedstawionych przez te organizacje związkowe, które obejmują:
- zapewnienia pracownikom restrukturyzowanym w ramach zwolnień grupowych takich samych warunków jak w ramach zwolnień grupowych mających miejsce w 2012 roku,
- zastosowania takich samych warunków, jak opisane w pkt 1 powyżej, wobec pracowników przechodzących do nowych pracodawców na zasadzie art. 23(1) §1 Kodeksu pracy, w związku z procesem przekazywania oddziałów własnych Banku do franczyzobiorców.
Żądania organizacji związkowych wynikają z zapowiedzianej przebudowy sieci dystrybucji Banku i wynikającej z niej restrukturyzacji zatrudnienia, która jest związana z przyjęciem przez Bank Planu transformacji biznesowej na lata 2015 – 2020, o którym Bank informował w Raporcie bieżącym nr 29/2015 z 29 grudnia 2015 roku.
Zarząd Banku stoi na stanowisku, że oczekiwania strony społecznej zostały uwzględnione, chociaż istnieje rozbieżność w zakresie wysokości odszkodowań. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w:
- podpisanym „Porozumieniu w sprawie szczegółowych zasad rozwiązywania z pracownikami Banku BPH Spółka Akcyjna stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie od 10 lutego 2016 roku do 31 grudnia 2016 roku”, które zostało zawarte pomiędzy Bankiem i Organizacją Międzyzakładową Pracowników Bankowości i Usług nr 06-005 Ogólnopolskiego Pracowniczego Zawiązku Zawodowego „Konfederacja Pracy”, do którego przystąpiła także Organizacja Międzyzakładowa Pracowników Banku Pekao SA i BPH SA Niezależnego Związku Zakładowego Pracowników Bankowości i Usług. Porozumienie zawarte zostało 9 lutego 2016 roku i dotyczy pracowników Banku BPH z wyłączeniem pracowników zatrudnionych w oddziałach Banku, które będą transferowane do franczyzobiorców,
- przyjętym przez Zarząd Banku 19 lutego 2016 roku „Regulaminie w sprawie ustalenia warunków wypłaty świadczeń na rzecz pracowników oddziałów własnych Banku BPH S.A. przejmowanych przez nowych pracodawców (franczyzobiorców) na podstawie art. 23(1) §1 Kodeksu pracy w związku z przejściem na nich części zakładu pracy Banku BPH S.A.”.
Zarząd Banku informuje, że 19 lutego 2016 roku, zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, Bank prześle do Okręgowego Inspektora Pracy w Gdańsku zawiadomienie o wejściu w spór z dwiema spośród pięciu działających w Banku organizacjami związkowymi.
Zarząd Banku podejmie działania ustawowe w celu rozwiązania sporu i podkreśla, że dokłada najwyższej staranności, aby zaproponowane rozwiązania stanowiły uczciwą rekompensatę dla pracowników objętych planem restrukturyzacji zatrudnienia, z jednoczesnym uwzględnieniem sytuacji finansowej Banku.