Przerwa w spłacie rat kredytu w związku z SARS-CoV-2
Informacje dla Klientów Banku BPH zainteresowanych złożeniem wniosku o przerwę w spłacie w związku ze stanem epidemii wywołanym wirusem SARS-CoV-2
Informacja archiwalna - brak możliwości składania wniosków po 23 września 2020
Drodzy Klienci,
Uwaga!
Informujemy, że od 7 czerwca 2020r., Bank wprowadził zmiany do opisanych poniżej warunków wnioskowania o przerwę w spłacie. Od tego dnia:
- wniosek może zostać złożony dla kredytów, na których, na moment wpływu wniosku do Banku, występuje zaległość w spłacie rat nie dłuższa niż 30 dni,
- maksymalny okres przerwy w spłacie wydłużony został do 6 miesięcy – szczegóły w pytaniach i odpowiedziach poniżej,
- wnioski o przerwę w spłacie składać można do 23 września 2020 r. włącznie.
Prosimy przy tym pamiętać, iż wniosek powinien być złożony przynajmniej na 7 dni przed terminem płatności najbliższej raty lub wystawieniem rachunku z wysokością raty, aby przerwa w spłacie mogła zostać wprowadzona od najbliżej raty.
Poniżej przedstawiamy istotne informacje, w formie pytań i odpowiedzi, związane z procesem wnioskowania o przerwę w spłacie rat kredytów hipotecznych.
Prosimy o zapoznanie się z nimi i uważne przeczytanie wszystkich informacji. Bank, jak wiele innych instytucji, odczuwa skutki bieżącej sytuacji. Jednym z nich jest ograniczona liczba Pracowników infolinii i w rezultacie wydłużony czas na odebranie połączenia.
Jednocześnie zachęcamy do kontaktów z Bankiem, w tym do składania wniosków o przerwę w spłacie, za pośrednictwem platformy internetowej (TUTAJ).
Informujemy również, że poniższa propozycja, związana z procesem wnioskowania o przerwę w spłacie, ma charakter czasowy. Bank zastrzega również możliwość zmiany jej warunków. O ewentualnych zmianach, Bank poinformuje zamieszczając stosowny komunikat na swojej stronie internetowej.
Informujemy także, iż Bank udostępnił kalkulatory, za pomocą których można samodzielnie dokonać symulacji wpływu przerwy w spłacie na wysokość raty kredytowej po jej zakończeniu. Szczegóły zostały opisane w odpowiedzi na pyt. 12.
Pyt. 1. Od kiedy można złożyć wniosek o przerwę w spłacie?
Wniosek można złożyć od 20 marca 2020 roku.
Bank prosi o przesłanie wniosku na przygotowanym formularzu za pośrednictwem platformy internetowej (TUTAJ) Po zalogowaniu do platformy internetowej, prosimy o wybór sekcji „wiadomości”, po wybraniu „Napisz nową wiadomość” w polu „kategoria” znajduje się formularz, za pomocą którego mogą złożyć Państwo wniosek o przerwę w spłacie.
Prosimy nie składać wniosków listownie lub z wykorzystaniem wiadomości e-mail. Wnioski złożone w ten sposób nie zostaną rozpatrzone.
Uwaga! Wnioski o przerwę w spłacie można składać do 23 września włącznie.
Pyt. 2. Jakie rozwiązanie przygotował Bank?
Zasady przed zmianą – w okresie 20 marca 2020 – 6 czerwca 2020 Bank, poza rozwiązaniami opisanymi w umowach kredytowych, umożliwiał złożenie wniosku o odroczenie spłaty kredytu na 3 miesiące.
Zasady po zmianie- w przypadku wniosków złożonych od 7 czerwca 2020 roku Bank, poza rozwiązaniami opisanymi w umowach kredytowych umożliwia złożenie wniosku o odroczenie spłaty kredytu na maksymalny okres 6 miesięcy. Kredytobiorcy będą przy tym mieli możliwość wyboru okresu przerwy w spłacie od 1 do 6 miesięcy.
Kredytobiorcy, którzy skorzystali już w okresie 20 marca – 6 czerwca z przerwy w spłacie na okres 3 miesięcy, będą mogli zawnioskować o kolejne miesiące odroczenia spłaty kredytu pod warunkiem, że łączny okres przerwy, bez względu na liczbę złożonych wniosków nie może przekroczyć 6 miesięcy.
Np. Pierwsza przerwa w spłacie trwała 3 miesiące, w związku z czym drugi wniosek można złożyć o przerwę na okres 1, 2 lub 3 miesięcy.
Przerwa w spłacie oznacza, że pierwsza płatność raty kredytu będzie wymagana dopiero po wnioskowanym okresie odroczenia.
Przykład:
Jeżeli najbliższa rata przypada na dzień 25 czerwca 2020 roku, to po złożeniu wniosku o przerwę na 3 miesiące zostanie ona objęta prolongatą wraz z dwiema kolejnymi ratami (lipiec, sierpień). W rezultacie w okresie od 25 czerwca do 25 sierpnia od Klienta nie będą wymagane żadne płatności (Za wyjątkiem ewentualnych kwot zaległych z tytułu wcześniejszych rat, np. za maj!). Najbliższa rata będzie zaś przypadać na dzień 25 września 2020 r.
Złożenie wniosku i ustanowienie przerwy w spłacie odbywa się bez dodatkowych opłat.
Pyt. 3. Kiedy należy złożyć wniosek?
Prosimy o składanie wniosku przynajmniej na 7 dni przed terminem płatności najbliższej raty lub wystawieniem rachunku z wysokością raty za pośrednictwem platformy internetowej (TUTAJ).
Pyt. 4. Jakie warunki należy spełnić aby złożyć wniosek o przerwę w spłacie?
Zasady przed zmianą - w okresie 20 marca – 6 czerwca 2020 roku wniosek mógł być złożony w stosunku do kredytów:
- których umowa kredytu nie została wypowiedziana przez Bank,
- które nie mają zaległości w spłacie (dotyczy wniosków złożonych od 8 kwietnia 2020 roku).
- którego rata kredytu, która ma być odroczona, przypada po dacie złożenia wniosku – wnioski powinny zostać złożone z minimalnym 7-dniowym wyprzedzeniem wymagalności raty (złożenie wniosku w terminie krótszym niż 7 dni - przy uwzględnieniu aktualnych możliwości operacyjnych Banku – przyczynić się może do rozpoczęcia biegu przerwy w spłacie kredytu dopiero od kolejnej wymagalnej raty),
- których data zapadalności (końca) kredytu nie jest wcześniejsza niż data złożenia wniosku o udzielnie przerwy w spłacie oraz przerwa w spłacie nie będzie powodowała konieczności wydłużenia okresu kredytowania,
- nie objętych przerwą w spłacie, na moment składania wniosku,
- dla których nieruchomość stanowiąca zabezpieczenie kredytu nie jest objęta działaniami egzekucyjnymi,
- dla których na rachunku nie występuje, na moment składania wniosku, nadpłata trzech kolejnych rat kredytu,
- dla których kredytobiorcy nie korzystają ze wsparcia lub pożyczki z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Zasady po zmianie - w okresie od 7 czerwca 2020 roku wniosek można złożyć dla kredytów:
- których umowa kredytu nie została wypowiedziana przez Bank,
- na których zadłużenie w spłacie rat nie jest dłuższe niż 30 dni,
- którego rata kredytu, która ma być odroczona, przypada po dacie złożenia wniosku – wnioski powinny zostać złożone z minimalnym 7-dniowym wyprzedzeniem wymagalności raty (złożenie wniosku w terminie krótszym niż 7 dni - przy uwzględnieniu aktualnych możliwości operacyjnych Banku – przyczynić się może do rozpoczęcia biegu przerwy w spłacie kredytu dopiero od kolejnej wymagalnej raty),
- których data zapadalności (końca) kredytu nie jest wcześniejsza niż data złożenia wniosku o udzielnie przerwy w spłacie oraz przerwa w spłacie nie będzie powodowała konieczności wydłużenia okresu kredytowania,
Pyt. 5. Mam już zaległości w spłacie poprzednich rat, czy muszę je spłacić?
Zasady obowiązujące od 7 czerwca 20120 roku: Wprowadzone przez Bank rozwiązanie umożliwia odroczenie płatności na okres od 1 do 6 miesięcy tylko tych rat, których termin płatności, na moment złożenia wniosku, jeszcze nie minął. Wniosek można złożyć dla kredytów, na których opóźnienie w spłacie rat nie przekracza 30 dni.
Odroczenie spłaty nie oznacza, że Bank odracza także spłatę rat zaległych. Bank oczekuje ich niezwłocznej spłaty.
Prosimy także pamiętać o złożeniu wniosku na min. 7 dni przed terminem płatności kolejnej raty.
Zasady obowiązujące przed 7 czerwca 2020 roku:
- w przypadku wniosków złożonych w Banku od 8 kwietnia do 6 czerwca 2020 roku, aby móc ubiegać się o przerwę w spłacie na zasadach opisanych na niniejszej stronie, na rachunku kredytowym nie mogło być zaległości w spłacie kredytu. Oznaczało to, że aby skorzystać z przerwy w spłacie należało w pierwszej kolejności uregulować zaległe niespłacone raty kredytu, a następnie wystąpić z wnioskiem o przerwę w spłacie. Prosimy zwrócić uwagę na fakt, iż spełnienie obowiązku spłaty wymaganej raty kredytu następuje po wpływie środków pieniężnych do Banku.
- w przypadku wniosków złożonych w Banku do 7 kwietnia 2020 roku Bank dopuszczał możliwość składania wniosków dla kredytów na których występowało opóźnienie w spłacie nie dłuższe niż 90 dni. Nie oznaczało to jednak, iż przerwą w spłacie objęte były także zaległe, niespłacone raty. Bank oczekiwał ich niezwłocznej spłaty.
Uwaga:
Jeżeli jednak sytuacja kredytobiorcy nie pozwala na uregulowanie płatności, których termin już minął, prosimy o kontakt z dedykowaną infolinią pod numerem +48 58 308 58 46 (pn. – pt. 8.00-16.00), na której w trakcie rozmowy z konsultantem można ustalić indywidualne warunki i terminy spłaty kredytu. Dodatkowe informacje opisane są (TUTAJ).
Pyt. 6. W jaki sposób można złożyć wniosek o przerwę w spłacie?
Prosimy o wypełnienie wniosku za pośrednictwem platformy internetowej (TUTAJ) zgodnie z instrukcją w pkt. 1. W przypadku w trudności w złożeniu wniosku tą drogą, prosimy o kontakt z Konsultantem Infolinii, mając jednak na uwadze możliwy wydłużony czas oczekiwania na połączenie.
Prosimy nie składać wniosków listownie lub z wykorzystaniem wiadomości e-mail. Wnioski złożone w ten sposób nie zostaną rozpatrzone.
Pyt. 7. Na czym polegają uproszczone zasady wnioskowania o przerwę w spłacie?
Uproszczone zasady polegają na:
- braku badania historycznych opóźnień w spłacie kredytu,
- braku badania minimalnego odstępu czasowego od ostatniego terminu korzystania przez kredytobiorców z wakacji kredytowych,
- umożliwieniu złożenia wniosku przez jednego z kredytobiorców,
- umożliwieniu wnioskowania o przerwę w spłacie także dla kredytów opartych na umowach,
w których nie przewidziano takiego rozwiązania, - braku konieczności podpisania aneksu do umowy kredytu zmieniającego warunki jego spłaty.
Bank po wdrożeniu wniosku prześle potwierdzenie ustanowienia przerwy w spłacie na adresy korespondencyjne wszystkich kredytobiorców.
Pyt. 8. Czy Bank wydłuży okres kredytowania?
W przygotowanym przez Bank rozwiązaniu, Bank nie przewiduje możliwości wydłużenia okresu kredytowania wynikającego z zawartej umowy kredytu lub w aneksie do niej modyfikującym ten termin.
Wynika to z faktu, iż zgodnie z oczekiwaniami kredytobiorców, proces wnioskowania i ustanawiania przerwy w spłacie został znacząco uproszczony, bez konieczności zawierania pisemnego aneksu do umowy). Natomiast wydłużenie okresu kredytowania wiązałoby się z koniecznością zmiany wpisu w księdze wieczystej, odnoszącego się do zabezpieczenia spłaty kredytu hipoteką, co mogłoby nastąpić wyłącznie poprzez zawarcie pisemnego aneksu.
Pyt. 9. Czy odroczenie dotyczy części kapitałowej czy także części odsetkowej raty?
Przerwa w spłacie dotyczy całej raty – jej części kapitałowej i odsetkowej.
Pyt. 10. Co się stanie z odsetkami za okres przerwy?
Odsetki zostaną doliczone do pierwszej raty przypadającej po zakończeniu przerwy w spłacie.
W wyjątkowych sytuacjach mogą zostać doliczone do więcej niż jednej raty.
Wyjątek stanowią kredyty udzielone przez GE Money Bank SA (wszystkie) oraz Bank BPH SA (od 1 stycznia 2010 roku), dla których wniosek o przerwę w spłacie został złożony od 17 do 23 marca 2020 roku. W ich przypadku odsetki za okres przerwy zostaną doliczone, zgodnie z zapisami umowy, do kapitału kredytu pozostałego do spłaty.
Pyt. 11. Jak zmieni się wysokość raty po zakończeniu przerwy w spłacie?
Co do zasady, z uwagi na brak zmiany okresu kredytowania, raty kredytu mogą wzrosnąć. Bank spodziewa się, że nowa wysokość raty (wyrażonej w walucie kredytu) będzie tylko nieznacznie wyższa od raty sprzed zmiany.
Z uwagi na decyzje Rady Polityki Pieniężnej z 17 marca, 8 kwietnia oraz 28 maja 2020 roku o obniżeniu stóp procentowych, w najbliższym czasie nastąpi obniżenie oprocentowania kredytów w złotych polskich, zgodnie z zasadami opisanymi w umowach. W efekcie, w zależności od sytuacji danego kredytu, w tym obowiązującego oprocentowania, raty po zakończeniu przerwy w spłacie mogą wzrosnąć, pozostać na zbliżonym do obecnego poziomie lub nawet ulec obniżeniu. Informacja o wysokości raty będzie wynikała z harmonogramu spłaty, który otrzymują kredytobiorcy.
Uwaga!
W przypadku kredytów denominowanych lub indeksowanych kursem waluty obcej - możliwość wzrostu wysokości raty i salda kredytu w przeliczeniu na złote polskie w związku z istnieniem ryzyka kursowego, które potencjalnie może objawić się w osłabieniu wartości złotego polskiego względem waluty kredytu w okresie trwania przerwy w spłacie i po jej zakończeniu.
Symulacje zmiany wysokości raty kredytu po zakończeniu przerwy w spłacie można dokonać samodzielnie w oparciu o kalkulatory, które znajdują się:
TUTAJ dla kredytów z ratami równymi
TUTAJ dla kredytów z ratami malejącymi
Symulacja ma charakter poglądowy i informacyjny o wpływie przerwy w spłacie na wysokość rat odsetkowo-kredytowych, nie uwzględnia bowiem sytuacji faktycznej jaka może występować
w związku ze spłatą kredytu np. występujących nadpłat, niedopłat kredytu lub opóźnień w spłacie. Wysokość wymaganej do spłaty raty odsetkowo-kapitałowej będzie zawarta w harmonogramie wygenerowanym z systemu Banku po udzieleniu przez Bank przerwy w spłacie, zgodnie z wnioskiem kredytobiorcy(ców).
Założenia symulacji:
- wyniki symulacji prezentowane są w walucie kredytu,
- w przypadku kredytów walutowych symulacja nie uwzględnia wpływu kursu waluty na wysokość raty wyrażonej w PLN,
- w symulacji zastosowano algorytmy uproszczone, wyłącznie dla celów informacyjnych o wpływie przerwy w spłacie na wysokość rat odsetkowo-kredytowych, wobec czego algorytmy te nie odzwierciedlają pełnego algorytmu zastosowanego w systemie informatycznym Banku BPH SA w odniesieniu do danego kredytu,
- przyjęta metoda naliczania odsetek to 30/360 (każdy miesiąc ma 30 a każdy rok 360 dni), odsetki wyliczane miesięcznie,
- w symulacji zastosowano raty miesięczne, których termin spłaty nie uwzględnia dni wolnych od pracy,
- rata nr 1 to najbliższa niezapadła rata kredytu w symulacji bez przerwy w spłacie lub pierwsza odroczona rata w symulacji z przerwą w spłacie przypadające po złożeniu wniosku,
- oprocentowanie nie ulega zmianie w całym okresie przyjętym do wyliczeń,
- symulacja nie uwzględnia specyficznej sytuacji jaka może mieć miejsce na danym kredycie m.in.: niedopłaty, opóźnienie w spłacie, nadpłata rat, nadpłata kapitału i w jej wyniku skrócony okres kredytowania kredytu,
- symulacja nie uwzględnia specyficznych sytuacji np. rat już utworzonych, przedpłaconych, przeterminowanych itp.
Pyt. 12. Czy można skorzystać z przerwy w spłacie dłuższej lub krótszej niż 6 miesięcy?
Od 7 czerwca istnieje możliwość złożenia wniosku na okres od 1 do 6 miesięcy.
W stosunku do kredytów, które przed 7 czerwca były objęte przerwą w spłacie z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2 można także złożyć kolejne wnioski o przerwę w spłacie, przy czym niezależnie od ilości złożonych wniosków łączna liczba miesięcy na które można odroczyć spłatę kredytu wynosi 6 miesięcy.
Np. W okresie 20 marzec – 6 czerwca 2020 roku kredyt objęty był przerwą w spłacie na 3 miesiące. Od 7 czerwca można w takim przypadku złożyć wniosek o przerwę na kolejny okres, maksymalnie 3 miesięcy.
Bank dopuszcza także możliwość o wnioskowanie o inne niż opisane na tej stronie, indywidualnie ustalone, warunki przerwy w spłacie. Wymagane jest jednak złożenie odrębnego wniosku. Możliwość ta obejmuje następujące sytuacje:
- dla kredytów udzielonych przez GE Money Bank SA (wszystkie) oraz Bank BPH SA (od 1 stycznia 2010 roku), zgodnie z zapisami umowy można wnioskować, raz na 12 miesięcy, o jednomiesięczne wakacje kredytowe. Wymagane w tym celu jest przesłanie na adres korespondencyjny Banku podpisanego przez wszystkich kredytobiorców wniosku. (nie ma specjalnego druku)
- dla wszystkich kredytów istnieje możliwość przesłania na adres korespondencyjny Banku wniosku o indywidualnie ustalony termin przerwy w spłacie wraz z uzasadnieniem opisującym sytuację kredytobiorców. Szczegółowe informacje można uzyskać na dedykowanej infolinii, +48 58 308 58 46 (pn. – pt. 8.00-16.00). Dodatkowe informacje opisane są (TUTAJ).
W przypadku indywidualnych warunków prolongaty wymagane będzie także podpisanie aneksu do umowy.
Pyt. 13. Czy w okresie obowiązywania przerwy w spłacie będzie działać usługa Polecenie Zapłaty?
Usługa Polecenia Zapłaty nie będzie działać w okresie przerwy w spłacie.
Pyt. 14. Czy w okresie obowiązywania przerwy w spłacie można spłacać kredyt?
Wpłaty na rachunek do spłaty kredytu będą przyjmowane przez Bank na dotychczasowych zasadach. Będą one kwalifikowane na poczet spłaty zgodnie z zapisami umów kredytowych. Prosimy o zapoznanie się w pierwszej kolejności z umową kredytu. Wpłata środków nie spowoduje jednak zakończenia lub skrócenia przerwy w spłacie.
W okresie trwania przerwy w spłacie , Bank nie będzie mógł realizować dla wpłat na ten kredyt wniosków o wcześniejszą spłatę kredytu czy innych dyspozycji przeksięgowania środków na poszczególne składniki kredytu.
Pyt. 15. Czy Bank przedłuży okres przerwy w spłacie?
Obecnie istnieje możliwość do korzystania z przerwy w spłacie związanej z epidemią SARS-CoV-2 na okres od 1 do 6 miesięcy. Bank na bieżąco analizuje sytuację i o wszelkich zmianach będzie informował w pierwszej kolejności za pośrednictwem swojej strony internetowej.